Kompletny Menedżer - klucz do sukcesu przedsiębiorstwa
Autor: InServices.pl, publikacja: 2016-11-09
W dzisiejszych czasach, porównując pojęcie „menedżer” do osoby, która jest odpowiedzialna za zarządzanie pracownikami bądź firmą, w rezultacie widzimy, że definicja tego słowa jest znaczeniowo bogatsza i szersza. Współczesny menedżer musi łączyć w sobie cechy stratega i analityka, jak również dobrego psychologa i motywatora. Jest to jedno z najważniejszych stanowisk w firmie, które wymaga od zajmującej je osoby dużego zaangażowania oraz obarczone jest dużą odpowiedzialnością. Wybór odpowiedniej osoby na to stanowisko jest jednym z kluczowych elementów sukcesu firmy.
Rola menedżerów w firmie
Podstawowym zadaniem menedżerów jest realizacja procesu zarządzania, czyli m.in. podejmowania decyzji, planowania i organizowania.
Menedżerów można również podzielić ze względu na zakres wykonywanych czynności i obszar odpowiedzialności:
- Menedżerowie najwyższego szczebla, odpowiedzialni za funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, np. prezesi, dyrektorzy generalni.
- Menedżerowie średniego szczebla, tj. kierownicy odpowiadający za powierzony im obszar do zarządzania, np. kierownik magazynu, kadr lub działu reklamy.
Kierunek zarządzanie jest jednym z najczęściej wybieranych przez studentów w ostatnich latach. Coraz popularniejsze są także studia MBA, które kształcą profesjonalnych menedżerów. Obszerna wiedza teoretyczna może jednak nie wystarczyć do sprawnego kierowania zespołem. Dobry menedżer musi łączyć w sobie cechy nie tylko ekonomisty i kierownika, ale również psychologa umiejącego dotrzeć do podwładnych i natchnąć ich do działania oraz zbudować odpowiednie relacje w zespole.
Kluczowe wymagania względem menedżerów:
- Doskonała organizacja czasu własnego oraz innych. Wpływa ona na zwiększenie skuteczności działania firmy.
- Posiadanie wizji przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa, jak również pomysłu na to, jak ten cel urzeczywistnić. Niezbędna jest również zdolność przewidywania przyszłych wydarzeń.
- Zaangażowanie w proces rekrutacyjny nowych pracowników, jak i poświęcenie im odpowiedniej ilości czasu w pierwszych dniach ich pracy.
- Umiejętność komunikacji z ludźmi oraz wydawania konkretnych, zrozumiałych poleceń.
- Empatia względem pracowników, traktowanie ich z szacunkiem. Zdolność do rozwiązywania konfliktów.
- Łatwość motywowania podwładnych, zachęcanie ich do zwiększenia zaangażowania w realizację celów firmy.
- Uczciwa ocena pracy pracowników. Chwalenie za dobrze wykonaną pracę oraz konstruktywna krytyka w przypadku zastrzeżeń co do pracy danej osoby. Bardzo ważne jest ciągłe kontrolowanie postępu prac.
- Podejmowanie właściwych / skutecznych decyzji pod presją czasu.
- Umiejętność kreatywnego wykorzystania wiedzy własnej i zespołu.
Wady i zalety zawodu menedżera
Wady:
- Duża odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale też za osoby podwładne, a niekiedy za całą firmę.
- Specyfika pracy menedżera wymaga często nienormowanych godzin pracy, bardzo często menedżerowie są w pracy cały czas.
- Duża konkurencja na tego typu stanowiskach.
Zalety:
- Możliwość ciągłego rozwoju zawodowego.
- Wiele wyzwań, możliwość realizacji marzeń.
- Częste podróże.
- Wysokie zarobki.
Opracowano:
Grzegorz Szafrański
InServices.pl